Az elmúlt pár napban tele az internet Update Norbi kijelentésével, amiben a cukor és a kokain „vegyjelét” hasonlította össze. Igen, aki kicsit jobban belegondol, az rögtön rájön, hogy valami sántít az állításával, de rengetegen mégis azonnal isszák minden szavát, hiszen ő mégis csak egy ismert személyiség, akinek másfél millió rajongója van, tehát biztosan igaz minden szava…
Régen hasonló volt a helyzet a tévével: ami abban hangzott el, az biztosan úgy is volt. Manapság a Facebook tart itt, az emberek rengeteg fals információt osztanak meg és hisznek is el.
Itt vannak például az ingyen osztogatott iPhone-ok, a mindegyben.blog, a lájkokért és megosztásokért könyörgő „rosszsorsú árva”, vagy éppen a meggondolatlan celeb. De hogyan szúrhatjuk ki ezeket az álhíreket?
Nézzünk utána!
Először is olvassuk át a teljes cikket és gondoljuk át, valóban lehet-e igazságtartalma. Azt is érdemes megnézni, hogy milyen url-címről osztunk meg cikket. Például az uw.hu, atw.hu, fw.hu végződésűek gyanúsak lehetnek, hiszen ezek ingyenes tárhely felületek, ahova bárki regisztrálhat, ezzel szemben magukra adó, hiteles honlapok általában saját domain nevet használnak. Ha pedig felmerül benned a kérdés, hogy vajon ki írhatta ezt a cikket, az gyanúra adhat okot – pláne, ha ez nincs is feltüntetve.
Egy nyereményjáték esetén nézzük meg az adott oldalt, hogy van-e „jótékonykodáson” kívül más tevékenysége. Gyakran előfordul, hogy csak a követők összegyűjtése a cél, majd eladják az oldalt és az más néven él tovább (miközben a követők észre sem veszik a változást).
Ha ez sem lenne elég a lelki nyugalmunk érdekében, van egy oldal, ami összegyűjti az álhíreket helyettünk: http://www.urbanlegends.hu/
Ráadásul most már a Facebook és a Google is elhatározta, hogy keményen fellép az álhírek ellen. A kezdeményezés a tavalyi amerikai elnökválasztás után indult, ugyanis sokan vádolták meg a Facebook csapatát amiatt, hogy nem akadályozták meg az álhírek terjedését, ez pedig befolyásolta a végeredményt.